onsdag 13 november 2013

Var trivs vi?


Vad är det som gör att vi trivs i ett hem? Vilka faktorer är det som spelar in? Ändras de faktorerna under livets gång?

Jag har alltid varit fascinerad av vackra hus. Boenden. Hem. När jag började gräva i Feng shuins värld så började jag också fundera över vilka faktorer som påverkar oss och vad det är som gör skillnad i att vi trivs på ett ställe men inte på ett annat.
Det finns verkligen inte något enkelt svar på den frågan känner jag. Det finns så många faktorer som spelar in. I grunden är det ju basen på stället som ger den energi vi får till oss. Huset/lägenheten, marken, omgivningen, grannarna. Vi sitter ihop vare sig vi vill det eller inte. När vi väl kommer in, känner vi av energin även där. Vi känner flöden, blockeringar och allt som satt sig i väggarna. 
Ofta känner jag energin redan på tomten och när vi letade hus förut så behövde jag bara komma till tomtgränsen ibland för att vilja sätta mig i bilen igen. Som pricken över i ställer vi sedan ordning vårt boende efter hur vi själva mår. Mår vi dåligt så visar det sig ofta i växter som ständigt vissnar, saker som hopar sig överallt som vi aldrig får ordning på, eller möbleringar som visar hur vi känner oss. Man kan känna på luften hur det känns. Hur går det att andas? Vid riktigt svåra blockeringar känner jag det direkt på andningen. 
I media beskrivs ofta ljusa hem som luftiga och synonyma med bra Feng shui. Så behöver det inte alls vara. Allt beror på vilket boende man har, men eftersom vi bor där det är mörkt lång tid under året, hjälper ljuset oss att klara hela året och hålla oss friska. Allt handlar om balans. Vi behöver alla elementen i ett harmoniskt hem och det kan man skapa på många sätt. Jag brukar tänka så här: Om du har ett stort hem med högt i tak och mycket ljusinsläpp så kan du skapa balans genom att mörka ner rummet lite utan att det känns jobbigt men om du har litet ställe, förstora det genom att använda dig av ljusa toner och speglar. Det viktigaste av allt är proportionerna. De är dem som skapar balansen i många fall.

Det finns inget perfekt ställe. Alla boenden har sina "problemområden"som behöver förbättras och hållas koll på. Det kan vara bra att veta det. Men vi kan göra mycket för att förändra och förbättra energin i våra hem om vi lägger ner lite kärlek.

Avslutningsvis ska jag ge er ett litet råd på vägen som jag själv fått under min resa. Förändra inte på ställen där du trivs utan jobba med de områden i ditt hem där det inte känns bra.

En Feng shui dag blev det idag :)

KRAM
Jenny




1 kommentar:

  1. Tack för dina Feng shui-inlägg. De är så bra !

    Kram
    Anci

    SvaraRadera