fredag 30 augusti 2013

Björn Lindeblad



Äntligen fredag igen! Finns det något ljuvligare?

Såg ni på gokväll igår? Björn Lindeblad var där och berättade om hur han i ren nyfikenhet sadlat om sitt liv och blivit munk efter en Thailandsresa. Han berättade också om de insikter som han fått om livet under sina 17 år som munk, hur meditation har hjälpt honom, och hur viktig intuitionen är i våra liv. Själv satt jag som fastklistrad och lyssnade, och insåg att allt som jag fått till mig det senaste året är samma saker som han fått under sina år som munk. Jag kan inte annat än att känna djup tacksamhet över att jag fått allt det här till mig och verkligen förstår vad han menar.

När vi behöver trygghet och måste kontrollera vårt liv, så tappar vi kontakten med vår intuition. Han sa så klokt att det är i vila som vi får kontakt med den igen. Därför är meditation så bra. Jag log för mig själv när han sa att han numera litade mer på livet och om en dörr öppnades så gick han in i den, och om ingen dörr öppnades, ja då väntade han och vilade. Det går nog inte att beskriva det bättre än så. Vi behöver helt enkelt ha tålamod att följa livets ström.

Det finns liksom ingenting vi behöver lösa. När rätt sak är meningen, kommer dörren att öppnas. Fram till dess kan vi bara försöka få den bästa kontakt vi kan med oss själva och verkligen lyssna på vad vårt klokaste jag har att säga. Tanken kommer aldrig att göra något gott för oss. Det är intuitionen och känslan som guidar oss på rätt väg.

Som vanligt tror jag inte på slumpen och att jag slog på kanalen just när han var där blev ett kvitto för mig att jag är på rätt väg och att jag har förstått.

Livet är fantastiskt, eller hur?

Trevlig helg!
Kram
Jenny

4 kommentarer:

  1. Remember what Jesus said, Jenny. "I am the way, the truth, the light." It really is true! When I was a young person of 19, I made the decision to follow Him. He has guided my life for many years. He will give you peace, fulfillment, and understanding like nobody else. I can tell that you are on a spiritual search, and Jesus is the truth. I know it! :) In the Bible, Jesus says this:

    "Look! I am standing at the door and knocking. If anyone listens to my voice and opens the door, I will come in and eat with him and he with me." Revelation 3:20

    SvaraRadera
    Svar
    1. I think we all find our way in life to find peace and happiness. For me it is to trust life and myself, my intuition. I´m glad you found your truth in life, it´s important to know what you belive in. Love Jenny

      Radera
  2. Så intressant! Förstår precis hur du menar! Tror oxå på att om man tar det lugnt och vilar så hinner man få intuition...stressar man runt och ska hinna så mycket hela tiden så hinner man ju inte "känna" så mycket!..då springer man liksom förbi intuitionen. Jag älskar när man får sån intuition och känner på sig saker eller va man ska säga. Som t.ex. när jag ska läsa en bok och tänker först läsa en jag bestämt men när jag väl ska läsa den så känner jag inte för det utan väljer en helt annan bok...då visar det sig att den boken passar mig just då. Läser boken och medan jag har den boken på gång så händer saker i livet som har med boken att göra. Saker som jag inte visste skulle hända. Såå häftigt! Det finns många exempel..att man väljer att göra saker bara från ena sekunden till den andra som kan göra så stor skillnad! Jag har oxå varit med om det att slå på teven och det kommer en låt eller ett tv-program som passar klockrent just då!

    Ha en trevlig helg du med! Kram :)

    SvaraRadera
  3. Livet är verkligen fantastiskt !
    Men jag är orolig, rastlös och har inget tålamod. Så jag har inte lyckats hitta lugnet att vänta på min tur. Jag tror att jag måste göra och inte göra hela tiden.
    Det var kanske meningen att jag skulle läsa ditt inlägg, så att jag också förstår ?!

    Hoppas att din helg är skön !

    Kram
    Anci

    SvaraRadera